Programma's

Ontwikkelingen programma Werken

Inhoud

• Financiën
• Economie
• Gebiedsontwikkeling
• Grondbeleid/grondexploitaties
• Onderwijs
• Haven
• Werk & Inkomen

Visserij ontwikkelplan
Vanuit het Rijk zullen visserijregio’s en -gemeenschappen financieel worden ondersteund om
de gevolgen van de sanering van de vloot sociaal economisch te kunnen opvangen. Hiervoor is in 2024 een akkoord gesloten. Cofinanciering van deelnemende partijen is één van de voorwaarden en het is zeker niet ondenkbaar dat ook de gemeente partij zal zijn in één of meerdere projecten, echter hiervoor zijn in deze kadernota nog geen middelen opgenomen.

Visievorming Lemsterhoek
In Lemsterhoek bevinden zich veel verschillende functies die op onderdelen conflicteren met elkaar. Hierdoor ontstaan ruimtelijke, economische en maatschappelijke knelpunten. In het omgevingsbeleid van de gemeente Urk is het gebied Lemsterhoek aangemerkt als ‘transformatie / ontwikkelingslocatie’. Met de komst van Port of Urk en het vastgestelde adagium ‘Juiste bedrijf, op de ‘juiste locatie’ op het ‘juiste moment’ is het momentum aangebroken om te komen tot een integrale visie, toekomst perspectief en gezamenlijke strategie voor het gebied. Het resultaat zal uitgewerkt worden in een gebiedsprogramma. Daarnaast worden de neveneffecten op de omgeving inzichtelijk gemaakt.

Begeleiding initiatieven Lemsterhoek
In Lemsterhoek is een aantal lopende initiatieven van derden. Een voorbeeld hiervan is de vestiging van supermarkt Boni in het gebied en uitbreiding- en/of verplaatsingsopgaven van maatschappelijk of commerciële ondernemers. Daarnaast is de mogelijkheid aanwezig dat er naast de lopende initiatieven er nieuwe initiatieven ontstaan in het gebied. Deze initiatieven dienen vanuit een faciliterende rol begeleid, maar ook in het kader van de visie ontwikkeling van Lemsterhoek beschouwd te worden.

Clustervorming
Het is voor de Urker economie van belang om het cluster Maritiem goed te ontwikkelen.
Transport en logistiek zijn hier nog geen onderdeel van terwijl dit wel steeds belangrijker
wordt. De diversificatie van de economie vraagt nader onderzoek. De werkzaamheden en de
coördinatie zal vanuit de gemeente Urk moeten plaatsvinden. Voor 2025 en verder een structureel bedrag geraamd van € 100.000 per jaar.

Unilocatie Maritieme Campus Urk
Het is de ambitie van de gemeente Urk, de provincie Flevoland,  Firda en het georganiseerde bedrijfsleven op Urk (BKU, VVU en Urk Maritime) om te komen tot één fysieke locatie voor de Maritieme Campus van Firda op Urk, waarbij het Maritieme Trainingscentrum en het regulier maritiem onderwijs van Firda worden gehuisvest in één gebouw op het nieuw te ontwikkelen industrieterrein aan de Zuidermeerweg. Urk is partner en zal naast inzet van personele uren voor de uitwerking van de businesscase ook middelen nodig hebben voor het uitwerken dan wel onderzoeken voor de businesscase. Denk hierbij aan juridisch/verwervings/taxatie adviezen voor het opstellen van intentieovereenkomsten en koopovereenkomsten en dergelijke. Voor 2025 en 2026 reserveren wij hiervoor een bedrag van € 100.000 per jaar.

Onderzoek uitvoeringsprogramma vervanging havenkades.
In 1978 zijn de havens van Urk overgedragen van het Rijk naar onze gemeente. Het areaal aan waterbodems, kades, damwanden, verhardingen en kunstwerken zijn op dat moment in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Urk gekomen. De kadeconstructies zijn voorzien van stalen damwanden waarvan de theoretische technische levensduur bijna lijkt verstreken of binnen afzienbare tijd gaat verstrijken. Het uitgevoerde onderhoud heeft zich voornamelijk gericht op plaatselijke reparaties en op relatief klein onderhoud. De situatie is daarmee vooralsnog beheersbaar en stabiel gebleken echter uit recente inspecties blijkt dat de dikte van de stalen damplanken op meerdere secties zodanig afneemt dat vervanging en/of groot onderhoud wellicht de enige optie is die op relatief korte termijn resteert.
Op korte termijn moet daarom inzicht worden verkregen in de huidige staat, de vervangingsopgave, de daarbij gemoeid gaande kosten, de financiële dekking en de planning. en dergelijke één en ander uiteindelijk kort samengevat in een meerjarig uitvoeringsprogramma.

Verleden jaar is in de begroting voor 2024 € 225.000 beschikbaar gesteld voor het opstellen van dit programma waarmee dit voorjaar is gestart. Gezien de staat van de damwanden is meer onderzoeken nodig, dan verleden jaar was voorzien. Het verzoek is daarom € 75.000 aanvullend voor onderzoeken in de begroting voor 2025 op te laten nemen.   

Dit voorjaar is reeds gestart met het uitvoeren van de benodigde inventarisaties, onderzoeken en inspecties. Deze tonen, begin mei 2024, vooralsnog geen rooskleurig beeld. De inschatting is dat we binnen nu en 10 jaar rekening moeten houden met een aanzienlijke vervangingsopgave. Zeer globale kencijfers geven benodigde investeringen van zeker 15 tot 20 miljoen euro aan voor alleen al de vervanging van de havenkades. Na afronding van de onderzoeken worden de definitieve kosten bepaald en kunnen deze financieel worden verwerkt.

Proceskosten begeleiding Spuiweg
In 2022 heeft de gemeente Urk samen met de Provincie Flevoland en de gemeente Noordoostpolder de ‘Bestuursopdracht nieuwe ontsluitingsweg Urk’ ondertekend (eveneens bekend als Spuiweg). Doel van deze opdracht is om te komen tot een blijvende vlotte en veilige ontsluiting van Urk en de zuidwesthoek van de Noordoostpolder. Met de ondertekening is de planvoorbereidingsfase opgestart. De planvoorbereidingsfase zal afgesloten worden met de ondertekening van een Realisatieovereenkomst (ROK).

Visievorming nieuw wonen en werken
Uit het Coalitieakkoord en College Uitvoeringsprogramma volgt het project ‘Nieuw wonen / Nieuw werken’. Hierbij wordt een strategie en visie opgesteld voor de volgende stap na de Zeeheldenwijk en Port of Urk. Op basis van de uitkomsten dient een bestuurlijke keuze gemaakt te worden voor het volgende woon- en werkgebied voor Urk. 

Visievorming Electriciteit-net 2025 en verder
Netcongestie is dagelijks in het nieuws. De vraag naar elektriciteit neemt toe en het traditionele net is niet geschikt om alle vraag te verwerken. Voor de Urker samenleving is het zeer wenselijk dat de problemen ten gevolge van netcongestie beheersbaar blijven. Daarvoor is veelvuldig contact met de netbeheerder om dagelijkse problemen op te lossen. Daarnaast werken we mee aan nieuwe en innovatieve oplossingen. Hiervoor is externe en specialistische ondersteuning nodig. De jaarlijkse kosten voor de komende vier jaar worden geraamd op € 15.000.

Waternet
Vitens kan in Noordelijk Flevoland onvoldoende drinkwater leveren om de vraag, ten gevolge van een groeiend bevolking en economie, bij te benen. De gemeente Urk heeft het voortouw genomen om een stuurgroep te vormen bestaande uit: de provincie Flevoland, gemeente Noordoostpolder, gemeente Urk, waterschap Zuiderzeeland, Rijkswaterstaat en Vitens. Deze stuurgroep buigt zich over de drinkwaterproblematiek en onderzoekt oplossingen voor de korte en lange termijn. Om in deze stuurgroep de juiste rol te nemen is externe specialistische ondersteuning nodig. De jaarlijkse kosten voor de komende vier jaar worden geraamd op € 25.000 per jaar.

Opstellen uitvoeringsplan Oud Urk en programma Natuur en Landschap
Voor het opstellen van een uitvoeringsplan Oud Urk en procesgelden voor het programma Natuur en Landschap is éénmalig € 25.000 noodzakelijk in 2025.

Integrale visie op bedrijventerreinen
Op het gebied van Economie worden in 2024 volgende beleidsstukken opgeleverd: het programma Detailhandel, programma Recreatie en Toerisme en het programma Economische Zaken.
Tevens wordt in 2024 gestart met de Integrale visie Bedrijventerreinen welke in 2025 wordt opgeleverd. Hiervoor is in 2025 éénmalig nog € 25.000 nodig.

INVESTERINGEN

Bredeschool Zeeheldenwijk
Op basis van nieuwe calculaties die ook door een extern bureau zijn getoetst, zullen de bouwkosten voor deze brede school met € 3.000.000 euro stijgen. Dit leidt tot aanvullende afschrijvingslasten. In de begroting was rekening gehouden met de start van de afschrijvingslasten vanaf 2026. De opleverdatum van de school zal niet eerder dan in 2026 zijn, waardoor de geplande afschrijvingslasten in 2027 starten en de gereserveerde lasten in 2026 éénmalig vrij zullen vallen.

Nieuwbouw sanitaire voorzieningen wijk 1-47
De vernieuwbouw van de sanitaire unit op de Westhavenkade wordt voorzien in 2025. De afschrijvingslasten starten in 2026.

Strategische grondaankopen 2025 en verder
Om ook in de toekomst te kunnen bouwen achten wij het raadzaam om gronden die beschikbaar komen en die de gemeente in de toekomst kan gebruiken voor ontwikkelmogelijkheden aan te schaffen. Dit noemen wij strategische aankopen. Om deze gronden te financieren zal gemeente Urk geld moeten lenen. Vooruitlopend op eventuele aankopen is het niet goed mogelijk een inschatting van de kosten te maken. Wanneer een aankoop zich voordoet wordt deze op dat moment in het financiële meerjarenperspectief verwerkt.

Financieringslasten van investeringen in deze kadenota
Voor het betalen van de in de kadernota opgenomen investeringen moet geld geleend worden. De rentelasten worden ingeschat op € 71.000.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2024 11:44:09 met de export van 07/01/2024 11:42:09