Inhoud
• Woningbouw
• Omgevingswet
• Beheer openbare ruimte
• Beheer gemeentelijke gebouwen
• Mobiliteit & bereikbaarheid
• Milieu
• Duurzaamheid & afval
• Vergunningverlening
Onderhoud groenvoorziening
Het onderhoud van de groenvoorzieningen is verhoogd van C naar B kwaliteit. Het onderhoudsbudget is voor 2023 en 2024 incidenteel verhoogd met € 200.000. Om het onderhoudsniveau te handhaven en ook alle overig onderhoud uit te kunnen voeren, zoals bijvoorbeeld aan de bomen, is een structureel budget noodzakelijk.
Herdenkingsmonument bommenwerper ED-333
In de raadsvergadering van 28 maart 2024 heeft de voltallige raad verzocht de straatnamencommissie een straat te vernoemen naar de piloot Samuel Lorne McBurney van de boven de Zeeheldenwijk neergeschoten Lancaster bommenwerper. Het vliegtuig is neergeschoten in het luchtruim boven de Zeeheldenwijk waarbij alle 7 bemanningsleden het leven lieten. Het verhaal van deze bommenwerper is verbonden met de geschiedenis van Urk. Een verhaal dat doorverteld moet worden. Dit voorstel betreft het onderhoud van een in 2024 op te richten herdenkingsmonument voor de bommenwerper ED 333 die wordt opgericht bij de rotonde van de kruising Ensgat/Michiel de Ruyter-allee.
Omgevingswet: digitale handtekening bouwvergunningen
Al sinds de invoering van de Wabo in oktober 2010 worden de aanvragen van onze burgers
en bedrijven gedaan via www.omgevingsloketonline.nl en daarna geplaatst in de eigen
vergunningenapplicatie (Squit XO). Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking.
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet komt ook een nieuw Omgevingsloket (het
DSO) en wordt de vergunningenapplicatie vervangen (Rx.Mission). Dit moment willen wij
gebruiken om zoveel mogelijk digitaal te werken en de documenten als de beschikking en
bestanden die onderdeel uitmaken van de beschikking te waarmerken. Dit is geen juridische
verplichting maar een praktisch middel om duidelijk te maken welke onderdelen van de
aanvraag deel uit maken van de beschikking. De omgevingsvergunningen met alle bijlagen
willen wij niet meer uitprinten maar voorzien van een digitale stempel en digitale
handtekeningen. Hiervoor hebben wij echter een nieuw programma nodig. Samen met
collega’s van afdeling informatie gaan wij kijken welk programma het beste past binnen de
gemeentearchitectuur
Meetpunt gladheidbestrijding
Op dit moment wordt gebruik gemaakt van een systeem voor weersvoorspelling dat gebruik maakt van regionale meetpunten. Deze meetpunten liggen niet op Urk. Als gevolg van het voormalig eiland heerst er op Urk een ander weerbeeld dan in de rest van de polder. Dit leidt ertoe dat de voorspellingen voor Urk soms een afwijking hebben. Afgelopen jaren heeft dit enkele keren geleid tot gladheid, dat voorkomen had kunnen worden met nauwkeuriger weersvoorspellingen. Om te voorkomen dat op basis van verkeerde voorspellingen besloten wordt om niet te strooien is het voorstel om een gladheidsmeetpunt op Urk aan te brengen. Op deze manier kan veel nauwkeuriger de weersituatie op Urk voorspeld worden en dus nauwkeuriger ingeschat worden of er wel of niet gestrooid moet worden. Dit voorstel behelst de beheerslasten van een in 2024 aan te schaffen systeem.
Parkmanagement bedrijventerrein Port of Urk en overgangszone Zeeheldenwijk
Voor het nieuwe bedrijventerrein Port of Urk en de overgangszone Zeeheldenwijk is vastgesteld dat hiervoor verplicht parkmanagement wordt ingevoerd. Parkmanagement is een manier om de kwaliteit van bedrijventerreinen in stand te houden of te verbeteren. Voor de invoering is incidenteel budget nodig in de jaren 2025 en 2026.
Uitwerking / actualisatie omgevingsvisie
De omgevingsvisie is in 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. Enkele thema’s behoeven verdere uitwerking/actualisatie en er zijn extra beleidsmatige haken nodig op het gebied van onder andere externe veiligheid. Dit, om regels op te kunnen nemen in het omgevingsplan en (uitvoerings)programma’s op te kunnen stellen die passen bij een modern Urk. Voor het doen van onderzoek zoals de verplichte MER, participatie en beleidsmatige teksten is budget noodzakelijk.
Omgevingsplan
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Gemeenten hebben als gevolg van deze wet een tijdelijk omgevingsplan, ook wel een omgevingsplan van rechtswege. Deze bestaat uit de oude ruimtelijke plannen, de bruidsschat (regels vanuit het rijk die vanaf 1 januari in beheer zijn bij gemeenten) en de plaatselijke verordeningen die regels bevatten over de fysieke leefomgeving. Gemeenten hebben tot 1 januari 2032 de tijd om dit tijdelijke omgevingsplan om te zetten naar een definitief omgevingsplan, met alle technische en juridische vereisten. Het is noodzakelijk om hierom, naast het al bestaande budget voor standaard actualisatie en beheer van ruimtelijke plannen, budget te reserveren voor het opstellen van dit definitieve omgevingsplan. Doel van dit nieuwe omgevingsplan is om meer ruimte te kunnen bieden aan ontwikkelingen via bijvoorbeeld open normen/zorgplichten, een breder ruimtelijk kader te bieden dat ook ingaat op thema’s als gezondheid en de regels/kaart digitaal inzichtelijker te maken voor raadplegers van het plan.
Het omgevingsplan is niet binnen een jaar gereed. Er worden per jaar steeds onderdelen van het omgevingsplan opgesteld, gezien de uitdagingen met GEO, nieuwe juridische kaders, onderzoeken, en de bij het plan behorende toepasbare regels die moeten worden opgesteld. Toepasbare regels helpen inwoners straks bij hun vergunningaanvraag. Regels uit het omgevingsplan worden dan vertaald in vragen, waarmee een inwoner bijvoorbeeld kan zien of er een vergunning nodig is. Ook participatie speelt een rol bij het omgevingsplan.
Budget advisering commissie
Bij het opstellen van beleid in nieuwe toekomstige ontwikkelingsgebieden (Zeeheldenwijk en Port of Urk) wordt veel meer gebruikt gemaakt van advies door commissieleden dan voorheen.
Ondanks de invoering van Wet Kwaliteitsborging voor de bouw wordt de komende jaren meer advies ten aanzien van de constructie ingewonnen bij Port of Urk, centrumgebied en overgangszone Zeeheldenwijk.
Duurzaamheid
De gemeente Urk heeft de ambitie om de energietransitie voor een belangrijk deel te realiseren met het aanleggen van een warmtenet dat gevoeg wordt met warmte uit de visverwerkende industrie. Op dit moment wordt hieraan gewerkt, zowel voor de aansluiting van de bestaande gebieden (project bestaand voor bestaand) als de gebiedsontwikkelingen (project nieuw voor nieuw). Afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden, heeft dit invloed op het budget dat nodig is om deze ontwikkelingen verder te krijgen.
Beide sporen, wamtenet voor bestaande gebieden en nieuwe gebiedsontwikkelingen, gaan leiden tot maatregelen die financiële consequenties hebben. Het is sterk afhankelijk van de bestuurlijke keuzes die bij het vaststellen van de opgaven gemaakt worden. Vandaar dat voor deze kadernota het benodigde bedrag nog niet te kwantificeren is. Feit is wel dat er de komende jaren zeker kosten hiervoor gemaakt gaan worden. Onder andere het besluit van u als raad juni aanstaande heeft invloed op de benodigde kosten om bestaand voor bestaand en nieuw voor nieuw te kunnen realiseren. Afhankelijk van de verdere besluitvorming dienen de kosten in het meerjarenperspectief te worden verwerkt.
Nieuwbouw gemeentewerf
Onlangs is een bestuursovereenkomst ondertekend om te komen tot het realiseren van een nieuwe toekomst voor onze gemeentewerf. Om een onderzoek te kunnen uitvoeren dat leidt tot het formuleren van een raadsvoorstel, waardoor de gemeenteraad in staat wordt gesteld een evenwichtige keuze te maken, is € 50.000 benodigd.
De nu geraamde kosten bedragen alleen de onderzoekskosten. Voor de daadwerkelijke ontwikkeling van een nieuwe gemeentewerf zijn nog geen investeringskosten in deze kadernota opgenomen, maar wel een voorbereidingskrediet (zie verder INVESTERINGEN). In het najaar krijgt uw raad de resultaten van het onderzoek aangereikt. Op basis van de definitieve besluitvorming worden de financiële gevolgen van de investering in het financiële meerjarenbeeld verwerkt.
INVESTERINGEN
Cofinanciering provinciale subsidie voor groene aangelegenheden
Het project verbeteren van de biodiversiteit langs de Urkerweg willen wij graag realiseren. Met daarin als beleving een wandelpad vanaf de Arie de Witbrug tot aan de Michiel de Ruyterbrug. Op deze wijze halen we de voetgangers van het fietspad langs de Urkerweg. Dit zal de veiligheid vergroten.
Provincie Flevoland stelt € 250.000 beschikbaar voor Urk. Dit om op het terrein van de groene infrastructuur projecten te realiseren. Met name gericht op de bevordering van biodiversiteit en vergroten van de beleving van de natuur. De provincie stelt als eis dat gemeente Urk ook € 250.000 investeert. Mocht het aanleggen van een wandelpad niet voldoende zijn, kunnen wij de projecten het vergroenen van de Dormakade en het realiseren van een pad door de Witte Zandvlakte indienen. Hierdoor doen wij een investering in de groene infrastructuur.
Verbeteren verlichting zebrapaden in Urk
Om de zichtbaarheid en veiligheid van voetgangers duurzaam te vergroten investeren wij in extra / andere verlichting rondom voetgangersoversteekplaatsen binnen Urk. Hiervoor reserveren wij in 4 jaar € 400.000.
Voorbereidingskrediet verplaatsing gemeentewerf.
Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming over de verplaatsing van de gemeentewerf is een voorbereidingskrediet opgenomen van € 500.000.